Inovativní výuka AI s Fischertechnik

Motivační systém 2024

Řešitel: doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D. (Fakulta pedagogická)

Jak naučit budoucí učitele informatiky chápat umělou inteligenci nejen teoreticky, ale i prakticky? Projekt vedený Zdeňkem Ulrychem z Fakulty pedagogické přinesl do výuky robotické stavebnice Fischertechnik, které studentům umožňují stavět, programovat i testovat modely využívající prvky AI a autonomního řízení.

Cílem projektu bylo propojit výuku informatiky s reálnou technologií, která simuluje principy fungování umělé inteligence. Byly pořízeny sady robotických stavebnic, které umožňují práci s neuronovými sítěmi, senzorikou, IoT i autonomním řízením. Studenti si díky nim mohou nejen osvojit základy algoritmizace, ale i prakticky aplikovat znalosti ve smysluplných úlohách – od rozpoznávání objektů po simulaci výrobních procesů. Zkušenosti získané během projektu budou integrovány do oborově didaktických předmětů už v letním semestru 2024/25.

Studenti se učí nejen psát algoritmy, ale také je okamžitě testovat na modelech, které reagují na svět kolem sebe. Tento přístup posiluje nejen technické dovednosti, ale i schopnost učit v kontextu současné digitální společnosti.

— doc. Ing. Zdeněk Ulrych, Ph.D.

Pilotní testování stavebnic proběhlo i se středoškolskými žáky a potvrdilo vhodnost zvoleného přístupu. Reakce byly pozitivní a zájem o aktivní zapojení vysoký. Projekt také počítá s využitím stavebnic při popularizačních akcích, jako je Den vědy a techniky nebo Dětská univerzita. Od akademického roku 2025/26 mohou být stavebnice využívány také v nově akreditovaném studijním programu Učitelství informatiky pro střední školy. Díky této iniciativě se ZČU daří naplňovat strategii propojení studijních programů s vývojovými trendy společnosti a technologickou realitou školní praxe.