Jak natrénovat budoucí učitele na krizové situace, které je ve škole čekají? Na ZČU vznikla inovativní simulace virtuální třídy, ve které si studenti mohou vyzkoušet komunikaci s umělou inteligencí v roli rodiče, žáka nebo kolegy. Projekt využívá nástroje jako ChatGPT API, DeepL či Google Speech API a je postaven v prostředí Unity 3D.
Simulátor třídy umožňuje sledovat z pohledu třetí osoby interakci mezi studentem a AI, která zastupuje zvolenou roli – například nespokojeného rodiče. Tento realistický model má za cíl prověřit pohotovost a komunikační dovednosti budoucích učitelů v situacích, které nelze snadno natrénovat jinak než praxí. Celý systém běží na sadě propojených skriptů, které zajišťují překlad, převod řeči, syntézu hlasu a řízení scénáře. Autoři vnímají jako výhodu nejen flexibilitu AI, ale i možnost rychle reagovat na různé scénáře podle toho, co je třeba právě procvičit.
— doc. Ing. Petr Hořejší, Ph.D.
Ačkoli je projekt zatím v pilotní fázi, v níž se testuje komunikace učitele s jedním rodičem, vývojový tým plánuje jeho další rozšiřování – mimo jiné směrem k modulárnější architektuře, která umožní jednodušeji nahrazovat části systému (např. různé AI služby). V budoucnu by měl simulátor nabídnout podporu více jazyků, lepší práci s hlasovými pauzami, emocemi nebo realistickými scénáři narušení výuky. Ambicí projektu je stát se univerzálním nástrojem pro trénink komunikačních dovedností nejen na pedagogických fakultách, ale i v dalších oborech, kde hraje roli interpersonální komunikace.