Integrace AI řízeného avatara do virtuální třídy

Motivační systém 2024

Řešitel: doc. Ing. Petr Hořejší, Ph.D. (Fakulta strojní)

Jak natrénovat budoucí učitele na krizové situace, které je ve škole čekají? Na ZČU vznikla inovativní simulace virtuální třídy, ve které si studenti mohou vyzkoušet komunikaci s umělou inteligencí v roli rodiče, žáka nebo kolegy. Projekt využívá nástroje jako ChatGPT API, DeepL či Google Speech API a je postaven v prostředí Unity 3D.

Simulátor třídy umožňuje sledovat z pohledu třetí osoby interakci mezi studentem a AI, která zastupuje zvolenou roli – například nespokojeného rodiče. Tento realistický model má za cíl prověřit pohotovost a komunikační dovednosti budoucích učitelů v situacích, které nelze snadno natrénovat jinak než praxí. Celý systém běží na sadě propojených skriptů, které zajišťují překlad, převod řeči, syntézu hlasu a řízení scénáře. Autoři vnímají jako výhodu nejen flexibilitu AI, ale i možnost rychle reagovat na různé scénáře podle toho, co je třeba právě procvičit.

Díky umělé inteligenci můžeme simulovat i obtížné komunikační situace bez stresu z reálného konfliktu. Studenti tak získají zkušenosti, které se jinak těžko předávají.

— doc. Ing. Petr Hořejší, Ph.D.

Ačkoli je projekt zatím v pilotní fázi, v níž se testuje komunikace učitele s jedním rodičem, vývojový tým plánuje jeho další rozšiřování – mimo jiné směrem k modulárnější architektuře, která umožní jednodušeji nahrazovat části systému (např. různé AI služby). V budoucnu by měl simulátor nabídnout podporu více jazyků, lepší práci s hlasovými pauzami, emocemi nebo realistickými scénáři narušení výuky. Ambicí projektu je stát se univerzálním nástrojem pro trénink komunikačních dovedností nejen na pedagogických fakultách, ale i v dalších oborech, kde hraje roli interpersonální komunikace.